Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо примусового виконання судових рішень і рішень інших органів зареєстрований у парламенті 05 червня 2020 року.
Метою і завданням проєкту Закону № 3609 є комплексне врегулювання питань організації діяльності органів та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів. Крім того, законопроєкт має на меті удосконалення процесу примусового виконання рішень, а також запровадження протидії зловживанням сторонами своїми процесуальними правами у виконавчому провадженні.
Для підвищення ефективності діяльності приватних виконавців положення проєкту Закону передбачають низку змін до Закону України “Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів”, які спрямовані на:
Для запровадження протидії зловживанням сторонами своїми процесуальними правами у виконавчому провадженні, проєктом Закону удосконалюються положення процесуальних кодексів (ЦПК, ГПК, КАС) та передбачається обов’язок суду застосовувати зустрічне забезпечення у разі прийняття судового рішення про забезпечення позову шляхом зупинення стягнення на підставі виконавчого документа або зупинення вчинення виконавчих дій виконавцем.
Крім того, змінами до Кримінального кодексу України запроваджується кримінальна відповідальність за втручання в діяльність державних та приватних виконавців, погрозу або насильство щодо державного чи приватного виконавця, умисне знищення або пошкодження майна державного чи приватного виконавця, а також посягання на їх життя. Запровадження такої відповідальності сприятиме не тільки протидії зловживанню сторонами своїми процесуальними правами, а й мотивації виконавців, їх захисту та неупередженому виконанню рішень (статті 343, 345, 347, 348 ККУ).
Для визначення єдиного підходу для нарахування заборгованості за аліментами платника аліментів, який є фізичною особою – підприємцем і перебуває на спрощеній системі оподаткування, або є фізичною особою, яка проводить незалежну професійну діяльність, проєктом Закону пропонуються зміни до статті 195 Сімейного кодексу України. Такі зміни дозволять уникнути зловживанням шляхом приховування доходу та неналежної сплати аліментів боржниками вказаної категорії.
Крім того, проєктом Закону удосконалюється існуючий порядок застосування до боржників тимчасового обмеження у праві виїзду за межі України. Пропонується доповнити ЗУ “Про ВП” статтею 361, якою передбачатиметься обмеження боржника у праві виїзду за межі України за постановою виконавця.
Для діджиталізації процесу примусового виконання рішень та скорочення строків вчинення виконавчих дій проєктом Закону пропонується розповсюдження автоматизованого арешту коштів боржника не тільки на виконавчі провадження про стягнення аліментів, а й за всіма категоріями рішень, що сприятиме фактичному виконанню рішень (стаття 8 ЗУ “Про ВП”).
Крім того, зміни до статті 8 ЗУ “Про ВП” передбачають удосконалення взаємодії органів державної виконавчої служби, приватних виконавців з державними органами, банками та іншими фінансовими установами через автоматизовану систему виконавчого провадження.
Для удосконалення порядку реалізації арештованого майна, зміни до статті 61 ЗУ “Про ВП” визначається мінімальна ціна продажу арештованого майна, конфіскованого за рішенням суду. Нереалізоване майно, конфісковане за рішенням суду, виставлятиметься на повторні електронні торги за ціною, не меншою, ніж сума загальнодержавних податків і зборів, що відповідно до Податкового кодексу України підлягають сплаті при операціях з реалізації такого майна.
Крім того, в проєкті Закону пропонується удосконалення законодавства за результатами моніторингу ефективності реалізації ЗУ “Про ВП” і Закону України “Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів”.
Так, положення проєкту Закону передбачають:
Так, положення статей 89, 91 Закону України “Про нотаріат” пропонується узгодити із нормами Закону України “Про виконавче провадження” щодо вимог до виконавчого напису нотаріуса та строків його пред’явлення до примусового виконання.
З метою забезпечення реалізації іпотекодержателем права на задоволення визначених договором вимог запропонованими змінами до статті 37 Закону України “Про іпотеку” передбачено, що у разі, якщо розмір основного зобов’язання перевищує вартість предмета іпотеки, визначену суб’єктом оціночної діяльності, іпотекодержатель має право звернутись до суду про стягнення різниці між вартістю предмета іпотеки та розміром забезпечених вимог. Змінами до статті 43 цього Закону удосконалюється підготовка до проведення прилюдних торгів та передбачається публікація повідомлень про торги на власному вебсайті організатора електронних торгів;